Prey 2017
0

Prey a avut parte de una dintre cele mai ciudate evolutii din istoria gaming-ului. Nici acum dupa mai bine de douazeci de ani de cand acest titlu incearca sa-si castige un renume lucrurile nu sunt tocmai clare, iar viitorul pare in continuare incert. Prima tentativa de a aduce franciza pe calculatoarele noastre a avut-o 3D Realms inca de prin 1995 cand producatorii erau siguri ca vor da lovitura cu acest titlu, mai ales datorita engine-ului construit “in casa” care la vremea aceea se dorea a fi ceva revolutionar. Lucrurile nu au mers deloc conform planurilor. In 2001 cei de la 3D Realms au inceput lucrul la o noua versiune a jocului, iar lansarea sa a venit abia in 2006. Cu o povestioara simpluta dar interesanta, jocul a surprins mai mult prin inovatia puzzle-urilor de situatie care puteau fi rezolvate cu ajutorul schimbarii gravitatiei de pe un perete pe altul.

Desi la sfarsitul jocului, producatorii promiteau ca un sequel este pe drum cu ajutorul mesajului “Prey will continue…”, nu s-a mai vorbit nimic despre aceasta franciza pana de curand. Bethesda pare sa fie salvatorul de moment prin reboot-ul lansat anul acesta. Din pacate nu avem parte de o continuare a jocului din 2006, ci de o poveste noua cu un setting nou si cu un gameplay schimbat radical. Acum sa-mi fie iertata indignarea, dar pentru ce a fost necesar sa numeasca producatorii jocul de fata “Prey” daca nu are absolut nimic in comun cu iteratia din 2006? Din pacate acestea sunt doar decizii de marketing fara sens pentru noi utilizatorii si nu pot decat sa remarc si sa trec mai repede peste acest subiect, sa povestesc ceva si despre Prey 2017.

Morgan Yu (fie versiunea feminina fie cea masculina) este recrutat de fratele sau Alex pentru a se imbarca pe Talos I, o statie spatiala unde este cercetata o specie extraterestra numita Typhon. Jocul incepe cu Morgan fiind supus unor teste ciudate, dar banale. Lucrurile iau repede o intorsatura “neasteptata”, iar personajul nostru ajunge sa se lupte de unul singur cu o armata de extraterestrii. Dupa cum poate observati, incerc sa fiu vag in detalii pentru ca desi jocul nu are parte de un plot foarte interesant, farmecul sau este acela de a fi deslusit pas cu pas. Fara sa dau vreun spoiler, finalul mi se pare foarte interesant si ma face sa astept cu nerabdare un posibil Prey 2.

Marturisesc ca din trailer-e nu am fost deloc impresionat de gameplay si foarte repede am intrat intr-un “media black out” cu tot ce a insemnat Prey, pe de-o parte ca nu mai voiam spoiler-e si pe de alta, ca nu reusea sub nicio forma sa intre pe radarul meu. Intamplarea a facut ca intr-o dupa-amiaza semi-plictisitoare sa dau un “play” mai mult in sictir, in ideea sa joc intro-ul si sa-mi fac o parere pe baza experientei personale. Spre surprinderea mea, nu am mai putut sa ma opresc pana la final. De regula, daca un joc nu ma prinde cu storyline-ul, cu greu ma tine mai mult de patru-cinci ore in fata monitorului. Prey intra in categoria de 1% a jocurilor care nu conteaza de ce faci ceea ce faci, ci faci doar pentru ca este distractiv, placut si creeaza dependenta.

Prey 2017 nu este un joc liniar. Nu intram in galerie dupa galerie in care trebuie sa omoram cincizeci de inamici ca apoi sa trecem printr-un culoar, care da intr-o noua galerie s.a.m.d. Prey este un joc “open world” unde in orice moment va puteti intoarce pe unde ati fost acum cinci ore, iar obiectivele va vor obliga sa faceti mult “back tracking”. Campania este construita pe misiuni principale si secundare care pot fi facute in orice ordine doriti, iar pentru unele dintre ele va fi necesar sa munciti serios. Harta este impartita in peste zece module, iar trecerea dintr-o zona in alta se face cu loading screen-uri enervante, mai ales cand trebuie sa faceti back tracking prin cate trei harti pentru a rezolva o problemuta mica.

Prey incurajeaza, daca nu, chiar obliga explorarea. Daca doriti sa nu ramaneti fara resurse, atunci este necesar sa cautati in toate colturile hartii, prin toate birourile, cosurile de gunoi si alte locuri, absolut peste tot puteti gasi fie cate o arma, fie gloante sau item-uri pentru crafting. Jocul se gaseste la granita dintre un shooter si un survivor horror. Inamicii sunt greu de rapus, mai ales la inceput, dar bine dozati pe harti. De fiecare data cand pasiti intr-o noua locatie va veti pune intrebarea, este liber? sau dupa colt ma va lovi o lighoana? Riscurile explorarii, necesare de altfel.

Desi jocul ofera si mecanici de RPG, cum ar fi inventar limitat, skill tree-uri, upgrade-uri la costum, nu se foloseste de skill points. Nu va conta cate misiuni secundare veti face, ci cat de mult explorati pentru a va upgrada personajul. In schimb, unele misiuni secundare au un impact destul de mare finalului de joc, astfel va recomand cu caldura sa faceti cat mai multe.

Spre final, pentru ca nu am vrut sa incep cu acest aspect, trebuie sa mentionez problemele pe care jocul le are din punct de vedere al optimizarii. Am jucat versiunea de PC pe care nu pot s-o recomand. Producatorii se lauda ca intre timp au rezolvat problemele, insa chiar si dupa patch-ul 1.2 am intampinat anumite bug-uri, care pe moment m-au facut sa cred ca nu o sa pot duce campania la bun sfarsit.

Per total, Prey este o surpriza placuta. Pana la urma, singura mea nemultumire ramane faptul ca jocul de fata este un reboot si nu o continuare a celui din 2006, sau macar in acelasi univers. In schimb ofera un sentiment de tensiune permanenta, explorarea tuturor colturilor este extrem de satisfacatoare pentru ca de cele mai multe ori nu va veti intoarce cu mana goala, iar povestea are suficiente twist-uri incat sa va faca sa-i acordati atentie. Nu a fost deloc ceea ce ma asteptam si in cazul de fata este un lucru bun. De recomandat.

Suspans, tensiune

Explore, explore and explore some more

Non-liniar

Crafting-ul

Plot twists

As fi vrut o poveste un pic mai interesanta

Multe loading screen-uri

9.7
8.8
8.8
7.6
8.3
8.5
8.1
8.5
9.8
8.8
8.6
8.7
9.2
8.4
5.5
6.0
8.2
7.5

Prey este o surpriza placuta. Nu ma asteptam sa-l savurez, nu ma asteptam sa fie asa de bun. Desi nu este jocul perfect, este de luat in seama de toti pasionatii de First person, semi-horror/survivor/shooter.

8.5
8.1
2 ratings